{"id":6449,"date":"2024-11-12T13:05:36","date_gmt":"2024-11-12T12:05:36","guid":{"rendered":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/?p=6449"},"modified":"2024-11-13T11:03:10","modified_gmt":"2024-11-13T10:03:10","slug":"zasady-korzystania-z-narzedzi-opartych-na-ai","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/2024\/11\/12\/zasady-korzystania-z-narzedzi-opartych-na-ai\/","title":{"rendered":"Zasady korzystania z narz\u0119dzi opartych na\u00a0AI"},"content":{"rendered":"\n
\n
Zarz\u0105dzenie 70\/2024<\/a><\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

Zarz\u0105dzenie Nr 70\/2024 Rektora UKSW<\/h2>\n\n\n\n

Zarz\u0105dzenie Nr 70\/2024 Rektora UKSW z dn. 8.11.2024 ws.
zasad wykorzystywania narz\u0119dzi opartych na sztucznej inteligencji<\/strong> w dydaktyce i nauce
\u2014 tre\u015b\u0107 Zarz\u0105dzenia \u2013
pobierz [pdf]<\/strong><\/a>
\u2014 wytyczne dla autor\u00f3w, recenzent\u00f3w i redaktor\u00f3w wydawnictwa UKSW \u2013
pobierz [pdf]<\/a><\/p>\n\n\n\n

Rozdzia\u0142 1 \u2014 Przepisy og\u00f3lne<\/h3>\n\n\n\n

[…] \u00a7 2.
UKSW zak\u0142ada, \u017ce nauczyciele akademiccy, doktoranci i studenci, zwani dalej tak\u017ce \u201eautorami\u201d albo \u201ebadaczami\u201d mog\u0105 w pracy badawczej lub dydaktycznej korzysta\u0107 z generator\u00f3w tre\u015bci pomocniczo<\/span>.<\/em><\/p>\n\n\n\n

[…]<\/em> \u00a7 4.<\/em>
Wykorzystywanie generator\u00f3w tre\u015bci mo\u017ce prowadzi\u0107 do zagro\u017ce\u0144 <\/span>dla ich u\u017cytkownik\u00f3w<\/em> w nast\u0119puj\u0105cych obszarach:<\/em><\/p>\n\n\n\n

    \n
  1. niezale\u017cno\u015b\u0107 umys\u0142owa i my\u015blenie krytyczne \u2013 nadmierne poleganie na generatorach tre\u015bci mo\u017ce prowadzi\u0107 do braku rozwoju umiej\u0119tno\u015bci rozwi\u0105zywania problem\u00f3w, my\u015blenia krytycznego i kreatywnego;<\/em><\/li>\n\n\n\n
  2. plagiat \u2013 generatory tre\u015bci mog\u0105 tworzy\u0107 np. eseje lub prace naukowe, kt\u00f3re mog\u0105 by\u0107 b\u0142\u0119dnie uznane za prace akademickie stworzone przez student\u00f3w lub doktorant\u00f3w, co prowadzi do plagiatu;<\/em><\/li>\n\n\n\n
  3. niew\u0142a\u015bciwe korzystanie z zasob\u00f3w \u2013 modele SI wykorzystywane w generatorach tre\u015bci maj\u0105 ograniczony stan wiedzy (jest to stan ustalony na dat\u0119 jego nauki), kt\u00f3ra mo\u017ce by\u0107 ju\u017c nieaktualna lub niekompletna. Ponadto modele SI posiadaj\u0105 sk\u0142onno\u015bci do tzw. halucynacji (sfabrykowanie przez generator tre\u015bci informacji wynikowych w taki spos\u00f3b, \u017ce odbiorcy wydaj\u0105 si\u0119 one prawdziwe, w szczeg\u00f3lno\u015bci r\u00f3wnie\u017c z powodu<\/em> upodobnienia si\u0119 do sposobu rozumowania poprzez styl generowania odpowiedzi), gdzie zar\u00f3wno wyci\u0105gni\u0119te przez generator tre\u015bci wnioski s\u0105 fa\u0142szywe, jaki i podane \u017ar\u00f3d\u0142a nie istniej\u0105 (zosta\u0142y wygenerowane na potrzeby odpowiedzi). Halucynacje stanowi\u0105 szczeg\u00f3ln\u0105 trudno\u015b\u0107 w obszarach nauki, kt\u00f3re wymagaj\u0105 wieloetapowego rozumowania, poniewa\u017c jedna niew\u0142a\u015bciwa interpretacja zwr\u00f3cona przez generator tre\u015bci mo\u017ce znacz\u0105co wp\u0142yn\u0105\u0107 na prawdziwo\u015b\u0107 ca\u0142ego wywodu;<\/em><\/li>\n\n\n\n
  4. b\u0142\u0105d poznawczy \u2013 generatory tre\u015bci nie kieruj\u0105 si\u0119 zasadami etycznymi i nie odr\u00f3\u017cniaj\u0105<\/em> prawdy od fa\u0142szu. Gromadz\u0105 i analizuj\u0105 wszystkie informacje z baz danych i tekst\u00f3w,<\/em> kt\u00f3re pozyskuj\u0105 z sieci lub innych \u017ar\u00f3de\u0142 wskazanych przez instytucje nadzoruj\u0105ce ich<\/em> prac\u0119. W konsekwencji ucz\u0105 si\u0119 nie tylko prawdziwych tre\u015bci, ale r\u00f3wnie\u017c wszelkich<\/em> ewentualnych b\u0142\u0119d\u00f3w zawartych w tych \u017ar\u00f3d\u0142ach;<\/em><\/li>\n\n\n\n
  5. etyka i odpowiedzialno\u015b\u0107 \u2013 generatory tre\u015bci mog\u0105 by\u0107 u\u017cywane do manipulowania danymi, tworzenia nieodpowiednich tre\u015bci lub wprowadzania w b\u0142\u0105d innych. Ze wzgl\u0119du na przetwarzanie ogromniej ilo\u015bci danych, zw\u0142aszcza generatywne modele SI mog\u0105 zwiera\u0107 obci\u0105\u017cenia etyczne i \u015bwiatopogl\u0105dowe odno\u015bnie m.in. tre\u015bci dyskryminuj\u0105cych, pogl\u0105d\u00f3w politycznych, praktyk biznesowych, ideologii, itp., jak r\u00f3wnie\u017c obci\u0105\u017cenia wynikaj\u0105cych z wewn\u0119trznych kodeks\u00f3w etycznych i regulacji prawnych firm udost\u0119pniaj\u0105cych technologie SI, jak i prywatnych pogl\u0105d\u00f3w samych tw\u00f3rc\u00f3w algorytm\u00f3w SI;<\/li>\n\n\n\n
  6. prywatno\u015b\u0107 i bezpiecze\u0144stwo danych \u2013 wykorzystywanie generator\u00f3w tre\u015bci cz\u0119sto wi\u0105\u017ce si\u0119 z konieczno\u015bci\u0105 udost\u0119pnienia danych, kt\u00f3re mog\u0105 zawiera\u0107 informacje poufne, wra\u017cliwe czy tajne; st\u0105d mo\u017ce doj\u015b\u0107 do naruszenia prywatno\u015bci lub z\u0142amania prawa, poniewa\u017c generator tre\u015bci mo\u017ce zachowywa\u0107 dane wprowadzane na wej\u015bciu w postaci po\u015bredniej lub bezpo\u015bredniej i udost\u0119pnia\u0107 je instytucji nadzoruj\u0105cej jego prac\u0119;<\/li>\n\n\n\n
  7. uzale\u017cnienie od technologii \u2013 nadmierne korzystanie z generator\u00f3w tre\u015bci mo\u017ce prowadzi\u0107 do uzale\u017cnienia od technologii, co mo\u017ce wp\u0142ywa\u0107 negatywnie na zdolno\u015b\u0107 koncentracji i komunikacji interpersonalnej oraz sk\u0142ania\u0107 do prowadzenia niezdrowego, niezr\u00f3wnowa\u017conego stylu \u017cycia, jak r\u00f3wnie\u017c mo\u017ce prowadzi\u0107 do negatywnych skutk\u00f3w stresu cyfrowego wynikaj\u0105cego z braku r\u00f3wnowagi cyfrowej, takich jak przebod\u017acowanie czy napi\u0119cie.<\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n

    Rozdzia\u0142 2 \u2014 Wykorzystywanie generator\u00f3w tre\u015bci w dydaktyce<\/h3>\n\n\n\n

    \u00a7 5. <\/em><\/p>\n\n\n\n

      \n
    1. Generatory tre\u015bci wykorzystuje si\u0119 w dydaktyce, by wspomaga\u0107 proces nauczania i uczenia si\u0119, podnosi\u0107 jako\u015b\u0107 kszta\u0142cenia, a tak\u017ce zautomatyzowa\u0107 czynno\u015bci techniczne zwi\u0105zane z dydaktyk\u0105, przy jednoczesnym zachowaniu najwy\u017cszych standard\u00f3w etycznych. Generatory, o kt\u00f3rych mowa w zdaniu 1 mog\u0105 te\u017c s\u0142u\u017cy\u0107 poprawie efektywno\u015bci nauczania oraz wspieraniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych student\u00f3w.<\/em><\/li>\n\n\n\n
    2. Generatory tre\u015bci mog\u0105 by\u0107 stosowane w procesie indywidualizacji \u015bcie\u017cek kszta\u0142cenia, automatyzacji oceny zada\u0144 dydaktycznych, generowaniu tre\u015bci dydaktycznych oraz innych obszarach, pod warunkiem, \u017ce b\u0119d\u0105 one w pe\u0142ni transparentne dla student\u00f3w.<\/em> <\/li>\n<\/ol>\n\n\n\n

      […]<\/p>\n\n\n\n

      Rozdzia\u0142 3 \u2014 Obowi\u0105zki nauczycieli akademickich, student\u00f3w i doktorant\u00f3w podczas przygotowywania prac akademickich<\/h3>\n\n\n\n

      Rozdzia\u0142 4 \u2014 Wykorzystanie generator\u00f3w tre\u015bci w badaniach naukowych<\/h3>\n\n\n\n

      Rozdzia\u0142 5 \u2014 Obowi\u0105zki autor\u00f3w zwi\u0105zane z wykorzystywaniem generator\u00f3w tre\u015bci w publikacjach naukowych i pracach akademickich<\/h3>\n\n\n\n

      Rozdzia\u0142 6 \u2014 Wykorzystanie generator\u00f3w tre\u015bci i innych narz\u0119dzi wspomaganych przez technologi\u0119 SI w publikacjach wydawanych przez Wydawnictwo Naukowe UKSW, w tym w czasopismach UKSW<\/h3>\n\n\n\n

      Rozdzia\u0142 7 \u2014 Pozosta\u0142e obowi\u0105zki zwi\u0105zane z wykorzystywaniem generator\u00f3w tre\u015bci w dydaktyce i nauce<\/h3>\n\n\n\n
      \n
      Zarz\u0105dzenie 70\/2024<\/a><\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      Nowe zasady korzystania z narz\u0119dzi opartych na sztucznej inteligencji.<\/p>\n","protected":false},"author":24,"featured_media":5508,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-6449","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-aktualnosci"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6449","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/24"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6449"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6449\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6464,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6449\/revisions\/6464"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5508"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6449"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6449"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/ksztalcenie.uksw.edu.pl\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6449"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}